Státní závěrečná zkouška (BZK) – Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (učitelské studium)

BZK se skládá ze dvou okruhů:

1) Praxe a teorie španělského jazyka pro potřeby vzdělávání

2) Španělsky psané literatury pro potřeby vzdělávání

Praxe a teorie španělského jazyka pro potřeby vzdělávání

A) písemná zkouška (maximální trvání: 3 hodiny)

  • diktát
  • gramaticko-překladový test
  • slohové téma (úvaha na 1,5 – 2 strany formátu A4)

B) ústní část (jazykový rozbor textu zaměřující na didaktické vysvětlení španělských gramatických jevů)

V diskusi nad textem se hodnotí znalosti z následujících okruhů:

  1. Základní rozdíly mezi španělskou a českou výslovností
  2. Klasifikace španělských samohlásek a jejich charakteristika
  3. Klasifikace španělských souhlásek a jejich charakteristika
  4. Diftong, triftong, hiát, dieréze; synalefa, syneréze
  5. Charakteristika španělského přízvuku a pravidla jeho grafického vyznačování
  6. Základní fonologické pojmy
  7. Španělské substantivum, jeho kategorie a rozdíly oproti substantivu českému
  8. Španělské adjektivum a jeho kategorie a rozdíly oproti adjektivu českému
  9. Španělská zájmena; problematika užívání zájmen le, lo, la s ohledem na typ předmětu; reduplikace předmětového zájmena
  10. Systém minulých časů ve španělštině a rozdíly oproti češtině
  11. Souslednost časová ve španělštině
  12. Slovesné způsoby ve španělštině a rozdíly oproti češtině
  13. Slovesné perifráze ve španělštině a jejich české protějšky
  14. Slovesa ser, estar, haber; trpný rod
  15. Základní syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, adordinace, determinace, predikace, rekce, adjunkce, valence)
  16. Klasifikace větných členů v české a španělské tradici
  17. Polopredikační konstrukce s infinitivem, gerundiem a participiem a jejich české protějšky
  18. Vedlejší věty podmětné a předmětné, volba slovesného způsobu
  19. Vedlejší věty přívlastkové, volba slovesného způsobu
  20. Vedlejší věty příslovečné podmínkové, klasifikace jednotlivých typů
  21. Vedlejší věty příslovečné časové a přípustkové, jejich struktura a volba slovesného způsobu
  22. Vedlejší věty příslovečné způsobové a účelové, jejich struktura a volba slovesného způsobu

 

Španělsky psané literatury pro potřeby vzdělávání.

Student prokáže orientaci v dějinách literatur Španělska a Hispánské Ameriky (periodizace, epochy, proudy, významní autoři). Předloží seznam 20 španělských a 20 hispanoamerických přečtených literárních děl podle „Seznamu četby k bakalářské zkoušce“ a bude schopen situovat přečtené dílo do jeho literárního a historického kontextu.

Tematické okruhy ze španělské literatury

  1. Španělská literatura středověku: autoři a hlavní proudy
  2. 15. století ve španělské literatuře: autoři a hlavní proudy
  3. Španělská renesanční literatura: autoři a žánry
  4. Vznik moderního románu: pikareskní román, Cervantes
  5. Španělské baroko: autoři a žánry
  6. Osvícenství a romantismus ve Španělsku: autoři a žánry
  7. Realistický španělský román 19. století
  8. Generace 98 ve španělské literatuře
  9. Generace 27 ve španělské literatuře
  10. Nové tendence ve španělské literatuře

Tematické okruhy z hispanoamerické literatury

  1. Předhispánské literatury
  2. Hispanoamerická literatura koloniální doby: časové vymezení a charakteristika
  3. Barokní literatura: autoři a žánry
  4. Členění  a rysy hispanoamerické literatury 19. století
  5. Charakteristika a představitelé hispanoamerického romantismu
  6. Hispanoamerický modernismus: žánry a autoři
  7. Charakteristika a představitelé hispanoamerické avantgardy
  8. Hispanoamerický román v první polovině 20. století: proudy a autoři
  9. Boom hispanoamerické prózy
  10. Nové tendence v hispanoamerické literatuře
Úvod > Španělština > Požadavky k BZK > Státní závěrečná zkouška (BZK) – Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (učitelské studium)