BZK se skládá ze dvou okruhů:
1) Praxe a teorie španělského jazyka pro potřeby vzdělávání
2) Španělsky psané literatury pro potřeby vzdělávání
Praxe a teorie španělského jazyka pro potřeby vzdělávání
A) písemná zkouška (maximální trvání: 3 hodiny)
- diktát
- gramaticko-překladový test
- slohové téma (úvaha na 1,5 – 2 strany formátu A4)
B) ústní část (jazykový rozbor textu zaměřující na didaktické vysvětlení španělských gramatických jevů)
V diskusi nad textem se hodnotí znalosti z následujících okruhů:
- Základní rozdíly mezi španělskou a českou výslovností
- Klasifikace španělských samohlásek a jejich charakteristika
- Klasifikace španělských souhlásek a jejich charakteristika
- Diftong, triftong, hiát, dieréze; synalefa, syneréze
- Charakteristika španělského přízvuku a pravidla jeho grafického vyznačování
- Základní fonologické pojmy
- Španělské substantivum, jeho kategorie a rozdíly oproti substantivu českému
- Španělské adjektivum a jeho kategorie a rozdíly oproti adjektivu českému
- Španělská zájmena; problematika užívání zájmen le, lo, la s ohledem na typ předmětu; reduplikace předmětového zájmena
- Systém minulých časů ve španělštině a rozdíly oproti češtině
- Souslednost časová ve španělštině
- Slovesné způsoby ve španělštině a rozdíly oproti češtině
- Slovesné perifráze ve španělštině a jejich české protějšky
- Slovesa ser, estar, haber; trpný rod
- Základní syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, adordinace, determinace, predikace, rekce, adjunkce, valence)
- Klasifikace větných členů v české a španělské tradici
- Polopredikační konstrukce s infinitivem, gerundiem a participiem a jejich české protějšky
- Vedlejší věty podmětné a předmětné, volba slovesného způsobu
- Vedlejší věty přívlastkové, volba slovesného způsobu
- Vedlejší věty příslovečné podmínkové, klasifikace jednotlivých typů
- Vedlejší věty příslovečné časové a přípustkové, jejich struktura a volba slovesného způsobu
- Vedlejší věty příslovečné způsobové a účelové, jejich struktura a volba slovesného způsobu
Španělsky psané literatury pro potřeby vzdělávání.
Student prokáže orientaci v dějinách literatur Španělska a Hispánské Ameriky (periodizace, epochy, proudy, významní autoři). Předloží seznam 20 španělských a 20 hispanoamerických přečtených literárních děl podle „Seznamu četby k bakalářské zkoušce“ a bude schopen situovat přečtené dílo do jeho literárního a historického kontextu.
Tematické okruhy ze španělské literatury
- Španělská literatura středověku: autoři a hlavní proudy
- 15. století ve španělské literatuře: autoři a hlavní proudy
- Španělská renesanční literatura: autoři a žánry
- Vznik moderního románu: pikareskní román, Cervantes
- Španělské baroko: autoři a žánry
- Osvícenství a romantismus ve Španělsku: autoři a žánry
- Realistický španělský román 19. století
- Generace 98 ve španělské literatuře
- Generace 27 ve španělské literatuře
- Nové tendence ve španělské literatuře
Tematické okruhy z hispanoamerické literatury
- Předhispánské literatury
- Hispanoamerická literatura koloniální doby: časové vymezení a charakteristika
- Barokní literatura: autoři a žánry
- Členění a rysy hispanoamerické literatury 19. století
- Charakteristika a představitelé hispanoamerického romantismu
- Hispanoamerický modernismus: žánry a autoři
- Charakteristika a představitelé hispanoamerické avantgardy
- Hispanoamerický román v první polovině 20. století: proudy a autoři
- Boom hispanoamerické prózy
- Nové tendence v hispanoamerické literatuře